Panorama bij kasteel Doorwerth

Door Jeroen

Oosterbeek 25-30 september 2023

De conducteur

Het is een joviale man, deze conducteur. Hij begroet mij met een “goedemorgen”, het is inmiddels al bijna half twee, en hij verontschuldigt zich. Terwijl ik mijn NS-abonnementskaart laat scannen, duurt het even voordat de conducteur het groene licht krijgt op zijn mobiele telefoon. Een van zijn collega’s heeft mij ooit verteld dat dat komt omdat bij een Flex-abonnement contact moet worden gelegd met het internet. Voor een it-er als ik zijn dit soort dingen interessant en herkenbaar. De trein is inmiddels Woerden gepasseerd en de conducteur pakt zijn persoonlijke mobiele telefoon, waarbij er met enige regelmaat muzikale klanken door de coupé schallen, die hij vervolgens weer weet te sussen.

Zware koffer

Ik heb een zware koffer bij me en besluit niet de voorgeschreven route van de NS-app te volgen, die mij laat overstappen in Ede-Wageningen, maar door te rijden naar Arnhem en daar de sprinter te nemen naar Oosterbeek. In feite rijd ik dus een klein stukje dubbel. Het probleem is het ontbreken van roltrappen op station Ede-Wageningen.

Albert

Aangekomen in het groene Oosterbeek aan de rand van de Veluwe, blijkt de afstand van het station naar mijn gehuurde studio toch nog best een aardige tippel. Ik moet vele stoepen op en af en dat valt niet mee. Later zie ik dat bus 352 voor de deur van de studio stopt en met enige regelmaat rijdt. Ik ben een deel van mijn boodschappen vergeten mee te nemen, maar gelukkig is er een Albert Heijn in de buurt. Ik doe nooit boodschappen bij Albert. Toch heb ik nog een bonuskaart, die mijn oma in de jaren ‘80 gebruikte. De vriendelijke cassière vertelt mij dat deze bonuskaart niet meer werkt en geeft me een nieuwe. Hoe je gelukkig kunt zijn met een verse lading boodschappen èn een nieuwe bonuskaart.

De studio

Mijn studio is van alle gemakken voorzien, zo is er een oven, een ijskast en een  inductiekookplaat. De televisie is bijzonder moeilijk te bedienen. Er zitten heel veel functies op en erg veel zenders. Het duurt even voordat ik gevonden heb dat er ook de zenders op zitten die ik thuis bekijk. Maar de omweg die ik daarvoor moet maken! Terwijl ik dit verslag zit te schrijven begint zo om de 10 minuten de airconditioner te loeien. Daar komt bij dat ik vlak naast de ingang van het complex zit en niet iedereen even zachtjes binnenkomt. Dan het bed, overal waar ik tijdens mijn reizen heb gelogeerd zijn er dekbedden. Geen lakens te bekennen. En ik kan je verzekeren dat zo’n dekbed in de zomerse temperaturen van deze maand veel te warm is. Ditmaal ben ik voorbereid en heb zelf een laken meegenomen. Probleem opgelost.

Kasteel Doorwerth

Vanmorgen om 5.45 uur na een onrustige nacht opgestaan. Het is me inmiddels gelukt om de airconditioning uit te zetten. Dat scheelt in geluiden ‘s nachts. Verder is het hier doodstil in de nacht. Na een vroeg ontbijt mail ik nog even met mijn moeder, dat is een traditie die inmiddels 3 jaar stand houdt. Om 7 uur vertrek ik te voet naar het kasteel Doorwerth. Volgens Google Maps is het, via de door mij gekozen weg, 1 uur en 15 minuten lopen. Omdat ik een verkeerde afslag neem doe ik er uiteindelijk anderhalf uur over. Ik ben niet binnen geweest in kasteel Doorwerth, de poort gaat pas om 11 uur open, maar ik ben wel ruim op tijd voor de toeristenstroom begint. Ik kan rustig wat plaatjes schieten zonder dat ik iemand tegenkom.

Paarden

Paarden in de wei bij kasteel Doorwerth

Ik besluit om niet dezelfde weg terug te lopen, maar de bus te nemen vanuit het dorp Doorwerth. Ik neem de weg door het bos, waar ik regelmatig uitwerpselen van paarden tegenkom. Zelfs op de kleine bospaadjes, waar je elkaar nauwelijks kunt passeren, laat staan een ruiter te paard. Het blijft bij de uitwerpselen, de enige paarden die ik tegenkom staan in een wei.

Oud

Als ik bij de enige AH die Oosterbeek rijk is sta te wachten tot de winkel open gaat, staat een oudere mevrouw uit te leggen aan een dorpsgenote wat haar geheim van een goede gezondheid op latere leeftijd is. Ze is in de 80 inmiddels, heeft geen auto en doet alles op de fiets, verder zegt ze iedere ochtend om half 6 op te staan, maar gaat ook vroeg slapen. Zou ik dan toch oud kunnen worden?

Arnhem

Uitzicht op het hoogste punt van Arnhem.

Rond 9 uur neem ik de bus naar Arnhem, lijn 352 zet me in 10 minuten af op station Arnhem Centraal, waar ik lijn 8 richting Heideveld neem. Ik stap bij de halte hoogte 80 uit om op de hoogste plek in Arnhem (77 meter boven NAP) een panorama te maken met mijn fototoestel. Op een ronde schijf staan een aantal plaatsen genoemd die je op een heldere dag moet kunnen zien. Deze ochtend is het heiïg en staat de zon eigenlijk verkeerd, bovendien is door de vele bomen, die in de zomertijd veel blad hebben, de omgeving slecht te zien. Het panorama is zo gemaakt, maar niet naar mijn zin. Misschien kom ik over een aantal maanden nog eens terug, als de bomen hun blad hebben verloren.

Dakterras

Ook Rozet, het vijf verdiepingen tellende gebouw, waar de bibliotheek in huist heeft een mogelijkheid om een panorama te maken vanaf het dakterras. Vanmorgen lees ik echter op hun website dat het dakterras tot nader order is gesloten in verband met de veiligheid. Kennelijk nodigt het ook mensen uit die niet voor het panorama komen.

Boekhandel

Omdat ik nog wat tijd omhanden heb bezoek ik eerst een grote boekhandel in de Bakkerstraat. Wat een prachtige winkel, niet zozeer vanwege het pand, maar om de veelzijdigheid in het aanbod. Er is een klein cafeetje en, en dat verbaast me, er zit een kleine muziekcd-afdeling in. Zouden die nog voldoende omzet draaien, met al die muziek die tegenwoordig gestreamd wordt?

Trolleybus-museum

Tot afsluiting van de dag bezoek ik het Trolleybusmuseum. Het zit op een lastige plek en er moet aangebeld worden, waarna er na enige tijd open gedaan wordt. Degene die mij komt halen blijkt de beheerder van het museum. Via een gangenstelsel komen we uiteindelijk in een ruimte met drie kamers met allerhande materiaal van de oorlogstijd tot heden over het openbaar vervoer in en om Arnhem. Ik krijg een rondleiding waar ik erg van geniet. De beheerder is tevens verzamelaar, en kan met verve over zijn verzameling vertellen. Hij blijkt ook nog een connectie met Leiden te hebben, waar hij zijn militaire dienst heeft gedaan in de Morskazerne.
Na afloop geeft hij me nog wat leuke kleinigheden mee. Een geslaagde middag.

Een etalagekast in het Trolleybus museum
Een etalagekast in het museum.

Terug naar huis

Het is zaterdag en ik keer vandaag terug naar huis. Ik wil vroeg terug, maar busmaatschappij Breng werkt niet mee. De eerste bus is lijn 51 vanaf de halte Julianaweg om 8.15 uur en mijn ervaring leert mij dat deze bus niet erg punctueel is. Als ik mijn aansluiting op de intercity naar Utrecht wil halen is Breng niet een haalbare optie. Het wordt dus een half uurtje lopen naar het treinstation van Oosterbeek. Als ik daar om even na 7 uur aankom en op mijn mobiele telefoon kijk in de app van de NS zie ik dat er geen treininformatie is vanmorgen. Een storing in de app? Rijden er geen treinen? Het blijkt dat ik vergeten ben mijn telefoon van de vliegtuigstand te halen. In de vliegtuigstand is er geen internetverbinding. De reis verloopt soepel en om exact 7 minuten na 9 uur stap ik uit op het perron in Leiden. De lift doet het en het is droog. Wat wil een mens nog meer na een heerlijke vakantie.

Voor meer foto’s klik hier.

Hieronder vindt u de links, door te klikken op de afbeelding komt u op de site.

Hier had ik een studio gehuurd in Oosterbeek (nabij Arnhem)

Het kasteel in Doorwerth valt onder het beheer van het Geldersch Landschap.

Hoogte 80 is een stadspark in Arnhem en tevens het hoogste punt van Arnhem op 77 meter boven NAP.

Colofon is de boekhandel die ik heb bezocht in Arnhem en waar ik erg enthousiast over ben.

Het Trolleybus museum, waar ik een leuke rondleiding kreeg.