Stadsgezicht Gent

Gent 2017

Door Jeroen

De reis

De openbaar vervoer verbindingen lopen vandaag erg soepel. Zelfs de stadsbus in Leiden was op tijd. Je zou bijna gaan geloven dat ik zonder problemen in Gent aankom. In Rotterdam echter gaat het bijna mis. Na Delft krijg ik controle en op het moment dat ik in gesprek ben met de conducteur word het volgende station aangekondigd. Dat hoor ik niet en ik ga er vanuit dat de komende stop Rotterdam Centraal is. Ik stap uit en kijk ter controle nog even naar het stationsbord. ‘Schiedam Centrum’. Snel stap ik weer in. Dit is de semi-intercity naar Dordrecht, met een tussenstop in Schiedam!

In Rotterdam vind ik moeiteloos perron 4, waar mijn aansluitende trein richting Antwerpen en Brussel aankomt. Als dan eindelijk Antwerpen Berghem in zicht is, vergeet ik mijn koffer die ik op het bagagerek heb gelegd. Eenmaal op het perron merk ik mijn vergissing op en vlucht weer de coupe in. Op het laatste moment kan ik nog net uitstappen met mijn koffer, voor de trein doorrijdt naar Mechelen. Antwerpen Berghem is een overstapstation, de perrons zijn eenvoudig te vinden. Waarschijnlijk heeft de NMBS voor dit station gekozen in mijn reisoverzicht, omdat Antwerpen Centraal ingewikkelder in elkaar zit en het aantal perrons veel groter is.

In een half uur rijdt de trein naar ‘Gent-Dampoort’. Dit is mijn eerste kennismaking met Gent. Ik heb nog anderhalf uur voor de afspraak met mevrouw Nele van de studio die ik heb gehuurd. Genoeg tijd om de stad en met name de buurt rond de vrijdagmarkt te verkennen.

De Lijn

Vanmorgen ben ik vroeg aan een eerste zoektocht begonnen naar een drie-dagen-kaart voor het openbaar vervoer. Eerst naar het station Dampoort. Dit is een internationaal station en je zou verwachten daar een verkooppunt voor dagkaarten voor het openbaar vervoer te vinden. Een allervriendelijkste man in de stationsrestauratie verkoopt alleen tienrittenkaarten. Na veel gevraag en gezoek vind ik een automaat op de Korenmarkt bij de lijnwinkel.

Ondertussen ben ik al lopend langs mooie plekjes gekomen waar ik foto’s heb kunnen maken.

Waar mijn telefoon tijdens mijn wandeltochten door de natuur handig is, in een stad als Gent moet ik mij behelpen met Google maps. Niet altijd even overzichtelijk op zo’n klein schermpje. Vanmiddag ga ik op zoek naar een plattegrond van Gent.

In Vlaanderen heet de betere boekhandel ‘de Standaard’ en heeft als logo een uil. Op de meegenomen iPad heb ik de dichtstbijzijnde boekhandel gevonden in de buurt van de Korenmarkt. In dezelfde buurt waar ik een buskaartautomaat vond. Een zeer vriendelijke dame wijst me waar ik de tafel met boeken over Gent en een plattegrond kan vinden. De vriendelijkheid van het personeel doet mij denken aan het personeel in de winkels in Katwijk. Boodschappen doen in Katwijk is een feestje en hetzelfde geldt voor Gent. Wat mij ook opvalt is hoe slecht de allochtonen hier het Nederlands beheersen. Zoals het meisje van Albert Heijn die de stoep van de supermarkt stond te vegen en aan wie ik de weg vroeg. Bijna met gebruik van handen en voeten kwam het er uit.

Pand aan de korenmarkt. Niet het STAM.

Naar het museum

Als ik vanmorgen opsta kijk ik eerst naar buiten. Is het zo nat en waait het zoals voorspeld? Het miezert een beetje als ik mij naar de bushalte van lijn 3 begeef. Deze bus gaat om de zeven minuten dus hoef ik niet lang te wachten. Lijn 3 rijdt naar de Korenmarkt, alwaar veel bussen en tramlijnen komen. De haltes liggen echter nogal verspreid.

Het duurt daarom even voordat ik de halte van tram 1 heb gevonden en de tram rijdt net voor mijn neus weg. De volgende is wat vertraagd maar staat er binnen tien minuten. In de tram worden de haltes eindeloos omgeroepen. Je kunt je halte dus niet missen. Ik stap bij de halte Veergrep uit om een bezoekje te brengen aan het Stadsmuseum van Gent, het STAM. Niet te verwarren met het stedelijk museum, waar vooral moderne kunst te vinden is.

Het STAM

Als ik het museum binnenstap word ik van harte welkom geheten en gecomplimenteerd met het feit dat ik ondanks de regen toch naar het museum ben gekomen. Ik bof, zegt de mevrouw van het ontvangstcomité, want over een half uur verwacht ze een basisschool. Vanwege de drukke werkweek voorafgaand aan mijn vakantieweek heb ik mij niet goed kunnen inlezen over de historie van Gent. Dit museum vult dit hiaat in mijn kennis. Het museum is kind-vriendelijk van opzet, zoals zoveel musea tegenwoordig. Dat vind ik jammer, maar ik begrijp wel dat zo’n museum ergens van moet bestaan. Via een moderne, geheel uit glas bestaande gang, kun je door een aantal oude deuren naar verschillende ruimten. In iedere ruimte wordt wat verteld over een bepaalde tijdsperiode van Gent en is ook veel te bezichtigen. Zo heb ik geleerd dat in Gent Keizer Karel de Vijfde is geboren. Dat is mij op de lagere school vast verteld maar ben ik allang weer vergeten.

Als ik mij weer op de terugweg begeef kom ik de schoolklas tegen. Blij dat ik alles rustig heb kunnen bekijken haal ik mijn jas uit het kluisje en stap de regen weer in.

Gentse Waterzooi

Wat ik thuis wel nog heb uitgezocht is een goed restaurant om de wel bekende Gentse Waterzooi te eten. Waterzooi is een soort vissoep, maar wordt ook vaak geserveerd met kip. De vis is dan door kip vervangen. Mijn oog is gevallen op Chez Leontine aan de Groentenmarkt. Ik ben er even voor twaalven in de in inmiddels stromende regen. Volgens het bord bij de ingang en ook op de bezochte website staat dat het restaurant om twaalf uur haar deuren opent. Na ruim een kwartier te hebben staan wachten geef ik de moed op en vervolg mijn weg. De Waterzooi komt wel een andere keer.

Vertraging

De regen is nog niet gestopt als ik de volgende dag om kwart over acht naar de bushalte van lijn 3 loop. Nu neem ik de 3 de andere kant uit, richting Gent-Dampoort station. De rechtstreekse trein naar Amsterdam laat volgens de dienstregeling nog drie kwartier op zich wachten. Ik neem dus een eerdere trein naar Antwerpen Berchem. Daar aangekomen zie ik op mijn telefoon dat de vorige internationale trein van Brussel naar Amsterdam een forse vertraging heeft opgelopen en nu in vijf minuten op Antwerpen Berchem zal aankomen. Dat is boffen dus. De vertraging blijkt te zijn opgelopen door dat er mensen op het spoor liepen. Na Antwerpen Centraal is de gang er alweer uit, ditmaal door een voor ons uit rijdende defecte goederen trein. Pas in de buurt van Kapellen rijden we de goederentrein voorbij. De reden van de storing wordt iedere keer in vier talen omgeroepen. De conducteur zoekt naar woorden. Als hij uiteindelijk mag omroepen dat we nu vaart gaan maken klinkt er een gejuich op. En met veertig minuten vertraging rijden we Roosendaal binnen, waar ik overstap op een gereedstaande trein naar Leiden v.v.

In Leiden is de zooi van het drie-oktober feest al opgeruimd en schijnt de zon weer. Ik ben weer thuis.

Meer foto’s? Klik dan hier.
Klik op de afbeelding om de link te kunnen volgen.

Gent

In Vlaanderen heet de betere boekhandel
‘de Standaard’

Het Stadsmuseum van Gent, het STAM

Waterzooi is een soort vissoep, maar wordt ook vaak geserveerd met kip.